Recensie - Het vrouwenlijf en wat we er niet over weten

door Rebelle

Sofie Peeters lanceerde op donderdag 6 juni haar boek ‘Het vrouwenlijf en wat we er niet over weten’. Wie geïnteresseerd is in gendersensitieve gezondheidszorg, kent Sofie vast wel van haar podcast ‘Geen kleine man’.

Wat weten we niet over het vrouwenlijf?

‘Het vrouwenlijf en wat we er niet over weten’ is een fantastisch boek dat helder de problemen schetst waar vrouwen met gezondheidsproblemen tegenaan lopen. Zelftwijfel, zoeken naar een diagnose, het gevoel dat je eigenlijk gewoon ‘flink’ moet zijn en niet mag klagen … heel herkenbare gevoelens die als een rode draad doorheen de verhalen van 7 vrouwen lopen.

Het boek begint met het persoonlijk verhaal van Sofie. Ze beschrijft haar lange zoektocht vol 'onverklaarbare' klachten die worden afgedaan als psychologisch (terwijl er een duidelijke fysieke aanleiding was). Het is een krachtig vertrekpunt, want bij Rebelle vermoeden we dat heel wat lezers zichzelf zullen herkennen. De auteur deinst er niet voor terug om de maatschappelijke structuren te beschrijven die aan de basis liggen van heel wat problemen in onze samenleving. Toegang tot gepaste gezondheidszorg is geen individuele zoektocht, ook op maatschappelijk vlak moet je kansen krijgen. Zo wijst Sofie op de beoordelingscommissies voor onderzoek die worden gedomineerd door mannen. Geen wonder dat het onderzoeksbudget voor prostaatkanker 20 keer hoger ligt dan onderzoek naar endometriose, wat een gynaecologische aandoening is aan de baarmoeder.

7 vrouwen met uiteenlopende aandoeningen

Vervolgens lees je de verhalen van 7 vrouwen met uiteenlopende aandoeningen, zoals ADHD, migraine of onverklaarde klachten. Na elke getuigenis wordt de aandoening gekaderd: wat is het, hoe het zich kan uiten, en wat zijn de problemen of hiaten specifiek voor vrouwen. Het boek eindigt met tips om het probleem op maatschappelijk vlak aan te pakken, door niemand minder dan Toine Lagro Janssen. Zij is emeritus hoogleraar, huisarts en dé expert in het topic en degene die al heel wat beleid mee heeft helpen veranderen in Nederland.

“Het is niet omdat een dokter het niet weet, dat wat je voelt er niet is.”

Het boek is vlot en verstaanbaar geschreven, en geeft toch de nodige diepgang en nuance. Het boek biedt op die manier een tegenwicht tegen het vaak onverstaanbare jargon dat gebruikt wordt bij thema's in de gezondheidszorg. Het enige punt van kritiek is dat het boek ook het verhaal van een trans- en/of non-binair persoon had kunnen belichten. Dat kon een grote meerwaarde zijn bij dit pionierswerk. Er is nog veel meer werk om hun belevingen en ervaringen mee te nemen in onderzoek. Ook voor Rebelle is dit een reminder om het beter te doen en geen te binaire opdeling te maken van gendersensitieve zorg.

Toch zou iedereen dit boek moeten lezen. Vrouwen om zich sterker en minder alleen te voelen, zorgverleners om zich in hun patiënten te kunnen verplaatsen, beleidsmakers om inspiratie op te doen zodat ze oplossingen in gang kunnen zetten. Het heeft ons alvast aangemoedigd en gesterkt in onze strijd om van gendersensitieve zorg een standaardpraktijk te maken.

Rebelle zet zich in voor een gendersensitieve gezondheidszorg
Het afgelopen jaar lanceerde Rebelle de campagne ‘Baas over eigen hart’, dat meer aandacht vroeg voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Vanaf 2025 lanceren we een nieuw thema dat kadert binnen gendersensitieve zorg, dus stay tuned

logo viva-svv

De inhoud van de site kan veranderen naargelang je een andere regio kiest.