Speelgoed, voor jongens én meisjes
In veel speelgoedwinkels struikel je over de genderstereotypen. Er is een blauwe afdeling met uitdagende bouwdozen en stoere auto’s. En er is een roze afdeling waar poppen, huizen en keukentjes de hoofdrol spelen. Ook reclamemakers, speelgoedproducenten en consumenten houden deze stereotypes in stand.
Ach, het is maar speelgoed. Lekker onschuldig en niets om je zorgen over te maken, toch? Niet helemaal. De blauw-roze opdeling is niet zo onschuldig als het lijkt. Het duwt meisjes en jongens al van kleins af aan in hokjes en beperkt hun vrijheid en ontwikkelingskansen. Zo ligt het mee aan de basis van de huidige ongelijkheden in studiekeuzes, loopbanen en zorgverdeling tussen vrouwen en mannen.
Wanneer jongens amper met poppen spelen en meisjes zelden een bouwwerk maken, ontwikkelt de één minder sterk de vaardigheden om zorgzaam en zacht te zijn en de ander wordt minder gestimuleerd in ruimtelijk inzicht. En dat terwijl we in het volwassen leven van mannen verwachten dat ze zorgzaam zijn en van vrouwen hopen dat er meer afstuderen als piloot of ingenieur.
Samen met het platform Vrij Spel – Kinderen Kiezen willen wij hier iets aan veranderen. Al enkele jaren stuurt we mystery shoppers op pad om speelgoedwinkels te screenen. Op basis van 3 vragen gaan de shoppers na hoe het speelgoed in verschillende winkels geordend en tentoongesteld wordt:
- Wordt het speelgoed gerangschikt volgens thema, activiteit of leeftijd of volgens geslacht?
- Zijn er meisjes- of jongenslabels zichtbaar in de winkel of op de website?
- Worden er in de winkel of op de website foto’s gebruikt die onrechtstreeks aangeven dat bepaald speelgoed voor de ene, dan wel voor de andere sekse is?
De winkels die een voorbeeld zijn voor anderen, krijgen een speelgoedlabel uitgereikt.
Heb je zin om ook mystery shopper te worden? Of heb je zelf een speelgoedwinkel en wil je deze aanmelden voor een screening? Surf dan naar de Facebookpagina van Vrij Spel – Kinderen Kiezen wel.